Toivon, että tänään ei ole särkynyt täällä oleellisesti meidän viihtyvyyttä kantava asia. Miehen toimisto nimittäin muutti Aasian puolelle, ja tästä päivästä lähtien, aina Istanbulissa ollessaan hän ajaa sinne. Ongelmana siis miljoonakaupungin tuntien ruuhkat.

Tänään hän starttasi työmatkalle 6.50, samaan aikaan, kun minun herätyskelloni soi. Työmatkaan oli ilman ruuhkia kulunut 22 minuuttia, joka on ihan ok. Mutta jos matkaan lähtee vaikka 7.15, niin ovatko sillat jo tukossa? Joutuuko ruuhkassa istumaan tunnin? Mitenkäs takaisin päin? Jos töistä lähtee klo 17 niin varmaan se 20 minuuttia toimii. mutta, entä jos lähtee vaikka klo 18, onko kotimatka sitten kaksi tuntia? Ja jos olette oikein tarkkaan lukeneet tätä blogia, niin olette varmaan huomanneet, että mies ei oikein koskaan ole aikaisin kotona. Luulen, että toimiston muuttaminen tarkoittaa työpäivien pitenemistä entisestään ja sen päälle ajettavia työmatkoja. Toivon, että olen väärässä.

Tänään mies muuten oli ajatellut mennä suomalaisten lähetystyöntekijöiden sählytreeneihin jotka alkavat klo 20. Vaikka olen lyhyen matikan laskijoita, niin silti osasin laskea, että mies ajatteli ensin tehdä 12 tuntia töitä (7.30 - 19.30) ja mennä sitten sinne sählyyn.. Ja tulla kotiin ehkä klo 22.30. Minä kuitenkin pyysin Elmasta lastenvahdiksi ja vien miehen syömään johonkin, sillä se meidän kahdenkeskeinen aikakin on yhtä kortilla kuin ennenkin.

Toinen ongelma. Kaksi auton tarvitsijaa ja yksi auto. Nyt auto ei ole enää saatavillani puolentoista kilometrin päässä (vanha toimisto), jonne ennen aina kipaisin, ja otin auton tarvittaessa tai mies käveli aamulla töihin. Nyt yritetään miettiä miten tämä ongelma ratkaistaan. Uutta autoa emme todellakaan nyt halua ostaa . Eilen kylläkin palkkasimme autokuskin (joka on täällä aika yleistä), joka siis veisi miehen aamuvarhain töihin, tulisi sitten ruuhkassa tänne minun käytettäväkseni ja menisi sitten illalla hakemaan miestä. kuskin pitäisi aloittaa torstaina. Toivotaan että toimii, mutta vähän jännittää. Yksi turkkilainen miehen kolleega oli uumoillut, että ei se kuski jaksa istua päivittäin ruuhkissa, vaikka minusta sen työ on juuri ajaminen ja liikenne sellaisena kun se on.

Kuskista olisi/on minullekin se hyöty, että ei tarvitsisi pelätä turvavyöttömien taksejen kyydissä, saisi laajennettua omaa liikkumispiiriä (joka on ollut aika suppea itseni ajamana) ja saisi ruokaostosten ylösraahaamiseen vähän apua. Ja se, että minä en jumittuisi tänne kotiin ja tulisi puoli hulluksi.

En tiedä mitä tästä tulee. Jännittää ja pelottaa.

1211851.jpg

Tässä vähän lauantain ruuhkaa, pientä esimakua "oikeista" ruuhkista.